Om jouw privacy te respecteren, maken we géén gebruik van analytische cookies. We maken enkel gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

1. Inleiding

Goed dat er een afsprakenkader is, maar onvoldoende garanties op vrije marktwerking

Geef hier meer uitleg over jouw feedback

Er zijn naar onze mening onvoldoende garanties voor het bekomen van een vrije markt waarin privé-ondernemers MaaS activiteiten zullen ontplooien. Dat is erg jammer. Het openbaar vervoer is de ruggengraat van elk MaaS systeem maar er wordt aan de MaaS operatoren niet echt vrijheid gegeven om producten te herverpakken. MaaS operatoren dreigen gewoon een doorverkoopkanaal te worden voor tickets op het openbaar vervoer, aangevuld met wat privé aanbod waarbij voor elk apart multimodaal onderdeel een apart ticketje wordt afgeleverd. Weliswaar op 1 platform, maar dat is ver van het ideaal van een écht MaaS systeem, waarin de gebruiker een all-in prijs krijgt voor het traject dat hij of zij aflegt. De Lijn biedt bijvoorbeeld tijdsgebaseerde tickets aan voor Bus/tram en Blue Bike, terwijl MaaS doorgaans van zonale, traject- of kilometer-gebaseerde tarifering uitgaat. Dat is moeilijk te verzoenen. Een gemiste kans dus om creativiteit en privaat initiatief te laten groeien.