Innovatie in OV tarieven wordt gestimuleerd maar mag niet in nadeel van OV maatschappijen uitdraaien
Geef hier meer uitleg over jouw feedback
De tekst stelt : "De MaaS aanbieders rekenen dezelfde prijs voor tickets en abonnementen aan als de publieke vervoersaanbieders (geen meerprijs, geen kortingen). Dit houdt ook in dat tariefproducten niet (her)verpakt worden."
Dit beperkt de innovatie bij de MAAS aanbieder en de mogelijkheid om business cases te bouwen, da's ook ten nadele van en onnodig defensief tov de OV maatschappijen. De achterliggende boodschap is dat de MAAS aanbieder niet mag proberen de OV maatschappij te schaden inzake ticketinkomsten, klantbeheer e.a. door te creatief om te gaan met tarieven.
bv. korting geven op ticket om de klant aan te trekken en dan weg te dirigeren naar andere vervoersmodi. Of een kannibalisatie nastreven van ticketinkomsten OV door 'te' slim gebruik van een flexibele tariefformule of pakket van tickets/km.
Het lijkt me beter om een algemene regel op te stellen en te zorgen dat de OV maatschappijen blijvend de hefbomen hebben om MAAS aanbieders die misbruik plegen te kunnen weren.