5.1 Beleidsaanbevelingen (Vlaamse) overheid: Financiële aspecten
Wat is de geschatte opleverdatum van het derde betalerssysteem?
Opmerking 1: de financiële ondersteuning moet een concreet engagement zijn van de Vlaamse Overheid en mag geen loutere aanbeveling zijn. In die zin zien we dit punt eerder onder 4.4. Opmerking 2 Een geïntegreerd derdebetalerssysteem kan maar mag geen marktverstorend effect hebben op de bestaande markt van deelsystemen
Wij hebben begrepen dat Vlaanderen zélf MaaS aanbieder wordt door een eigen Hoppin app. Quid gelijk speelveld met private operatoren die met eigen middelen ontwikkelingen bekostigen? Zeker doordat vrije tariefstelling door de MaaS aanbieder beknot wordt. Door de beperkte commissies door OV aanbieders (onmisbaar aanbod in MaaS systeem) wordt rendabele uitbating moeilijk. De Vlaamse overheid heeft ook toegang heeft tot grote promotiemiddelen voor de eigen Hoppin app – mogelijk dus evolutie naar MaaS overheidsmonopolie. Dit afsprakenkader kortwiekt de commerciële vrijheid van MaaS aanbieders, legt strikte voorwaarden op qua tariefwerking en tegelijk geeft het aan dat de Vlaamse eigen ontwikkelingen doet. Dit is geen faire basis voor concurrentie met de privé sector. Kans wordt dus klein dat erin geïnvesteerd wordt door private investeerders. Dit komt het MaaS systeem niet ten goede. Vlaanderen dient duidelijkheid te geven in dit afsprakenkader over de eigen rol met Hoppin binnen MaaS.